Polisa „Moi bliscy”- reklama a rzeczywistość

Dziś krótko, bo i nie ma się nad czym rozwodzić. Ostatnio trwała kampania medialna 4 Life Direct, oferującej klasyczne na życie „Moi Bliscy”. Propozycja ubezpieczenia skierowana jest głownie do osób starszych. W tym celu stworzono dwa filmy reklamowe:

(„List”)

("Przyjęcie")

Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach:

„To tylko złotówka dziennie, mniej niż za gazetę” 

… czyli znany trick „od X zł” Na stronie 4 Life (klik) odnajdujemy informację, że za ubezpieczenie 65-latka na niską (minimalną) sumę 5000 zł będziemy musieli zapłacić 55 zł miesięcznie (65 zł w opcji z małżonkiem). Dla sumy 10000 zł będzie to już 90 zł (109 zł w opcji z małżonkiem). „Powyższe składki nie zawierają opłaty polisowej w wysokości 8 zł.”  Co więcej, „Gwarancja Szybkiej Wypłaty Świadczenia”, czyli zobowiązanie się ubezpieczyciela do wypłaty 50% sumy ubezpieczenia (maksymalnie 5000 zł) już w 2 doby od zgłoszenia, to dodatkowa umowa, osobno płatna.

„Nie zostawiaj bliskich z tym problemem”

Niezwykle kontrowersyjne posunięcie.
Po pierwsze, obydwie reklamy wykorzystują motyw bólu i straty po zmarłej osobie bliskiej, co samo w sobie może budzić zastrzeżenia.
Po drugie, podkreślanie, że śmierć osoby bliskiej wiąże się ze znacznym obciążeniem finansowym najbliższych (a ubezpieczenie temu zapobiega), skłania do pytania o etyczność takiego wpływania na konsumenta, którego troska o byt spadkobierców będzie w ten sposób wzmacniana. Największe zastrzeżenia budzi jednak zaprezentowane w reklamie wyliczenie: „koszt pogrzebu to nawet 16 000 zł, zasiłek pogrzebowy wynosi już tylko 4000zł; brakująca kwota-12 000 zł”. Reklamodawca operuje tutaj kwotą pogrzebu znacznie przekraczającą średnią, zwiększając tym samym nacisk na konsumenta. Posługuje się przy tym źródłem w postaci „Badań ogólnopolskiej kompleksowej sieci usług pogrzebowych Mementis„. Tymczasem w materiałach prasowych tej samej sieci „Mementis” (kliknij) możemy przeczytać, że średni koszt pogrzebu w Polsce waha się w przedziale od 5000-7500 zł.
Oznacza to, że reklamodawca przesadza ponad 2-3 razy, aby skłonić przeciętnego konsumenta do zawarcia umowy ubezpieczenia.

Wszystko to sprawia, że polisy „Moi bliscy” niebezpiecznie zbliża się do pojęcia reklamy sprzecznej z dobrymi obyczajami, o której pisaliśmy jakiś czas temu (kliknij żeby przeczytać).

—-

Edycja:  1. z odpowiedzią 4 Life Direct do powyższego wpisu można zapoznać  się w oknie komentarzy.
2. Jak podaje Rzecznik Ubezpieczonych (za GW)-reklamą polisy za  złotówkę zajął się UOKiK,  który bada wiarygodność przekazu.




24 Odpowiedzi do Polisa „Moi bliscy”- reklama a rzeczywistość

  1. Zauważyliśmy Państwa zaniepokojenie treścią naszych reklam i ubolewamy nad faktem, że odnieśli Państwo takie wrażenie. Jesteśmy dumni z ciężko wypracowanej reputacji firmy uczciwej i rzetelnej, którą zdobyliśmy w Europie. Tym bardziej jesteśmy zawiedzeni, że odebrali Państwo nasze reklamy jako sprzeczne z przyjętymi normami. Zdajemy sobie sprawę, że więcej osób może postrzegać nasze reklamy w podobny jak Państwo sposób i dlatego powinniśmy poprawić nasz przekaz marketingowy.
    Nigdy nie jest łatwo zaakceptować krytykę, ale jako firma wierzymy, że powinniśmy ją przyjąć jako szansę na poprawę naszych działań i z pewnością weźmiemy ją pod uwagę przy tworzeniu naszych kolejnych reklam.
    W odniesieniu do poszczególnych kwestii poruszonych przez Państwa pozwolę sobie również dodać następujące wyjaśnienia.
    1. Polisa Moi Bliscy jest jednym z niewielu, o ile nie jedynym ubezpieczeniem na życie w Polsce, które jest dostępne dla osób starszych w wieku aż do 85 lat. Ubezpieczenie to można wykupić za kwotę tak małą jak 1 zł dziennie i tak jak w przypadku wszystkich ubezpieczeń na życie, wysokość składek jest obliczana na podstawie wieku Klienta i wybranej sumy ubezpieczenia. Wysokość składki ubezpieczeniowej jest stała i nie rośnie wraz z wiekiem Klienta, a suma ubezpieczenia nie maleje w miarę upływu lat. Gwarantujemy wypłatę świadczenie w okresie 7 dni roboczych od otrzymania kompletu dokumentów. Oferowana przez nas „Gwarancja Szybkiej Wypłaty Świadczenia” jest dodatkową umową dla Klientów, którzy chcą mieć gwarancję wypłaty świadczenia w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania samego tylko aktu zgonu, co umożliwi pokryć pilne wydatki związane ze stratą bliskiej osoby.

    2. Brutalna prawda jest taka, iż każda osoba, prędzej czy później będzie musiała zmierzyć się ze śmiercią i z tym, co będzie ona oznaczać dla bliskich tej osoby. Niestety jest to bardzo trudny temat i nie ma łatwego sposobu mówienia o nim. Dokładamy wszelkich starań, aby zawsze mówić o śmierci z należytą godnością i szacunkiem, a tysiące osób, które skontaktowało się z nami po obejrzeniu naszych reklam pozwala nam wierzyć, że nasz przekaz spotkał się z pozytywnym odzewem.

    3. W nawiązaniu do kosztów pogrzebu, obliczenia podane w naszych reklamy opierają się nie tylko na cenach podanych przez Mementis, ale przede wszystkim na informacjach przekazywanych nam przez naszych Klientów. Obliczenia podane w naszych reklamach obrazują nie tylko koszt samego pogrzebu, ale także powiązane z nim koszty stypy oraz wydatki związane ze spłatą ostatnich zobowiązań finansowych zmarłej osoby.
    Dziękujemy za szansę wypowiedzenia się. Pragniemy Państwa zapewnić, że traktujemy Państwa opinie bardzo poważnie i będziemy nieustannie poszukiwać sposobów na poprawę we wszystkich naszych działaniach.
    W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących naszej oferty – zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 900 444. Bardzo chętnie odpowiemy na wszelkie Państwa pytania.

    Z wyrazami szacunku,

    Aleksandra Laskowska
    Manager ds. Marketingu
    4Life Direct sp. z o.o.

    • o_Onufry

      Jak można mieć zaufanie do instytucji która deklaruje w reklamie „bezpłatny prezent”? Przecież prezenty (upominki) są z zasady a nawet z reguły BEZPŁATNE!

  2. Robson

    Czyli Pani przyznaje, że mówicie w reklamie o kosztach pogrzebu a myśleliście o kosztach pogrzebu plus długach zmarłego?

    Przecież długi można mieć różne…

  3. Wojciech Kowalczewski

    Skoro zabierają Państwo głos w komentarzach to proszę o wyjaśnienie dlaczego z Państwa reklam wyraźnie nie wynika w JAKIM towarzystwie zawierane jest Ubezpieczenie, z tego co wiem jesteście Państwo jedynie Agentem Ubezpieczeniowym

  4. PiU2

    Odnośnie zapytania Przedmówcy:

    http://www.rzu.gov.pl/sprawy-biezace/Komunikat_Rzecznika_Ubezpieczonych_w_sprawie_4Life_Direct__2310

    Komunikat Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie 4Life Direct
    Szanowni Państwo,

    W związku z coraz częściej pojawiającymi się pytaniami, zarówno podczas telefonicznych dyżurów ekspertów jak i w zapytaniach e-mail, odnośnie 4Life Direct, prosimy o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

    Firma 4Life Direct działa jako agent ubezpieczeniowy oferując w tzw. systemie direct (przez telefon) produkt „Moi Bliscy” zagranicznego zakładu ubezpieczeń o nazwie Red Sands Insurance Group z siedzibą na Gibraltarze. Zgodnie z danymi zawartymi na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie zawiadomienia z dnia 5 lutego 2009 r. Red Sands Insurance Group zgodnie z przepisami prawa notyfikował swoją działalność w Polsce i podlega nadzorowi Gibraltar Financial Services Commission oraz United Kingdom Government Gibraltar Liaison Unit for EU Affairs EU-Internal Departament, a tym samym nie podlega polskiemu organowi nadzoru.

    4 Life Direct Sp. z o.o. jest agentem ubezpieczeniowym zarejestrowanym w Polsce i działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. nr 124, poz. 1154 z późn zm.)

  5. mucha

    Jako „były” TAM ubezpieczony ( jeszcze nie umarłem) zalegałem ze składka 1,5 miesiąca.
    Pierwszy telefon upominający był grzeczny, lecz kolejny chamski.
    Z mojej rozmowy z NN agentem firmy wynikało, że GDYBY KTOŚ NAGLE ZACHOROWAŁ I ZNALAZŁ SIĘ BEZ PRZYTOMNOŚCI W SZPITALU, A PO MIESIĄCU ZMARŁ NIE OPŁACAJĄC OSTATNIEGO MIESIĄCA SKŁADEK, TO UPOWAŻNIENIE DO WYPŁATY DOSTALI BY „FIGĘ” !

    Analiza proporcji wpłat składkowych i ewentualnych wypłat odszkodowań ( np. epidemia, kleska itp…) wskazuje na to, że jest to kolejna PIRAMIDA FINANSOWA !
    Dowód pośredni : siedziba firmy ( kraj i panujące tam prawo)

    • PiU2

      Nie odnosząc się merytorycznie do pierwszego akapitu, nie sposób jest się zgodzić z drugim. Wyłączenia odpowiedzialności są zawarte w praktycznie każdej umowie ubezpieczenia. „Unijny” zakład ubezpieczeń w pełni może korzystać ze swobody świadczenia usług (vide oświadczenie RzU powyżej).

  6. gaa

    Każdego dnia oglądam kilkanaście razy a może nawet kilkadziesiąt reklamę takiej polisy tego ubezpieczyciela. Zastanawiam się jak to wpływa na moich rodziców (81 i 86 lat), jeżeli co kilkadziesiąt minut w telewizji im przypominają, że umrą . Ojciec już chodzi wkur… na reklamy w TV i w ogóle nie włącza telewizora.

  7. klaus

    (…)problem w tym że 4lifedirect to firma Red sands którzy (…)

    Od PiU: Niestety tylko ta część wypowiedzi Komentującego nadawała się do publikacji ;)

    Zachęcamy wszystkich do zabierania głosu, ale apelujemy o:
    1. Powstrzymanie się od epitetów dużego kalibru;
    2. Podawanie źródła na poparcie swoich kategorycznych twierdzeń. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy formułujemy zarzuty;
    3. Unikanie niepotrzebnych wątków politycznych.

    Dziękujemy za zrozumienie :)

  8. zenon

    Przecież to są oszuści i naciągacze. W porozumieniu z TVP emitują te reklamy , a organy ścigania udają , że jest wszystko w porządku, natomiast wypłata z polisy jest śmieszna, Lepiej zbierać 1 zł dziennie do skarbonki,

    • PiU2

      Chyba sprawa została postawiona za ostro…
      Każdy ma dostęp do warunków umowy i może zadecydować, czy przystąpić do ubezpieczenia, czy też nie, czy zbierać do skarbonki, czy zawrzeć umowę. Ubezpieczenie jest dobrowolne- więc po co do czegokolwiek angażować organy ścigania?

  9. sanderkaaa

    o matko a ja chcialam tu ubezpieczyc mojego dziadka a z tych komentarzy wynika ze to jakas patola totalna ale skoro juz tu jestem wie ktos z komentujacych czy mozna gdzies uczciwie ubezpieczyc 78latka bylabym wdzieczna za pomoc.

  10. sanderkaaa

    bo w tej firmie skoro tak sie obchodza z ludzmi to juz napewno nie ubezpiecze nawet siebie!!!!!! skandal zeby tak ludzi w konia robic okropne to i przykre!!!!!

    • PiU2

      Warunki umowy są jasne i dostępne dla wszystkich, więc nie ma mowy o naciąganiu. Trzeba czytać, czytać i jeszcze raz czytać, bo reklama siłą rzeczy podkreśla zalety i marginalizuje wady. Nie ma co dramatyzować.
      PiU

  11. jacek

    wiadomo jak działa reklama – skupia się na jakimś głównym przekazie. Umowę trzeba dokładnie przeczytać, rozważyć skonsultować z kimś doświadczonym i po problemie. Mieszkałem trochę na zachodzie Europy i tam bardzo dużo osób ma takie ubezpieczenie – mysle ze i w Polsce będzie wzrastać świadomość na temat takich rozwiązań no i co za tym idzie coraz więcej osob będzie interesować się tematem. Jeśli dobrze zapoznamy się z warunkami to to może być korzystne,zresztą przy zakupie każdej innej rzeczy jest podobnie

  12. gpf

    Przydałaby się informacja kto jest właścicielem, jakie ma obywatelstwo, jaka jest jego narodowość oraz imię i nazwisko przed pierwszą zmianą. Czyli coś na wzór historii pojazdu.
    To pomogłoby rozwiać dużą cześć wątpliwości przed wejściem w ten interes. Np. LINK4 podaje takie informacje i od razu wiadomo na co można liczyć.

  13. emeryt

    To sie w glowie nie miesci!polska Tv wspolodpowiedzialna za firmy oszukujace i naciagajace…
    Szkoda placic abonament,lepiej ogladac tv z satelity nawet po arabsku niz te raklamy w TV polskiej..

  14. Witam jestem nowy na forum Myślę, że wiele z powyższych wypowiedzi są trafne. Z częścią się nie zgadzam, ale wynika to raczej z moich osobistych przekonań, aniżeli samej treści wypowiedzi.

  15. NMB

    Wow! Widzę, że marketerzy 4life nie śpią. Fakt jest faktem, że reklama świetnie zrobiona, przemyślana z tekstami pod ludzi starszych, wzbudzająca zaufanie. Typowo po amerykańsku. Jeśli coś wzbudza zaufanie, to nabieramy podejrzeń ;-).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Prawo ubezpieczeniowe, ubezpieczenia odszkodowania, dzialalnosc ubezpieczeniowa, ubezpieczenia finansowe, odszkodowania powypadkowe, zadoscuczynienie za blad, odszkodowania powypadkowe, zakład ubezpieczeniowy, PZU, Hestia, Warta, ubezpieczenia pomostowe, odszkodowania za blad medyczny, ubezpieczenia gospodarcze, agent ubezpieczeniowy, tanie ubezpieczenia